lnloopspreekuur Geldfit Zaanstad van start

Geldfit Zaanstad

Woensdag 13 maart was de officiële opening van het wekelijks inloopspreekuur van Geldfit Zaanstad. Dit nieuwe initiatief biedt inwoners de mogelijkheid om kosteloos binnen te lopen bij het clubgebouw van BWZ met al hun vragen over toeslagen, geld of geldzorgen. De opening werd bijgewoond door wethouder René Tuijn, die het belang benadrukte van lokale samenwerking om inwoners te helpen met hun financiële zorgen.

“Mensen lopen vaak onnodig lang rond met financiële problemen of vragen”, aldus wethouder Tuijn. “Hoewel het Sociaal Wijkteam al ondersteuning biedt, vormt Geldfit Zaanstad een aanvullende en laagdrempelige plek waar inwoners weer grip krijgen op hun geld of zorgen kunnen delen. Dit initiatief brengt diverse hulp- en vrijwilligersorganisaties samen om armoede en schuldhulpverlening aan te pakken.”

Tijdens de opening deelde Herold Brinkman, kwartiermaker van het inlooppunt en ervaringsdeskundige, zijn persoonlijke verhaal: “Vroegtijdige hulp bij de gemeente of de sportclub had mij in mijn situatie destijds geholpen. Het is belangrijk dat mensen zich gesteund voelen en weten waar ze terecht kunnen voor advies. Bekende gezichten zoals die van vrijwilligers Frank en Marga spelen hierbij een cruciale rol.”

Lokaal inloopspreekuur
Geldfit Zaanstad is een lokaal en laagdrempelig inloopspreekuur van Geldfit. Mensen krijgen door lokale hulpinstanties direct hulp bij bijvoorbeeld het invullen van formulieren, de belastingaangifte en het aanvragen van toeslagen en uitkeringen. Michel Hageman, coördinator bij de Gemeente Zaanstad, benadrukte het belang van gezamenlijke inzet: “Laten we als organisaties hier samen alert zijn en mensen met geldzorgen verwijzen naar dit inlooppunt van Geldfit Zaanstad.”

Met de opening van Geldfit Zaanstad zetten we een belangrijke stap naar een financieel gezonde toekomst voor alle inwoners van Zaanstad.

Geldfit Zaanstad is een samenwerking van gemeente Zaanstad, NSR en hulp- en vrijwilligersorganisaties: BWZ, SchuldHulpMaatje en het Sociaal Wijkteam.