Het is vrijdagmiddag in buurtcentrum de Boog in Utrecht. De ene na de andere Marokkaanse man druppelt binnen in de huiskamer. De wijk Overvecht kampt met diverse problemen, zoals radicalisering, onveiligheid, verslaving en armoede. Mohammed, Youssef en Hassan zetten zich in als vrijwilliger bij het inlooppunt van Samen erop vooruit in het buurtcentrum.
In de wijk Overvecht woont 60 procent van de mensen in sociale huurwoningen. Veel van deze bewoners leven van een minimumloon of een uitkering. Zij hebben vaak niet genoeg te eten, laat staan voldoende geld om de stijgende lasten van energie en andere boodschappen te betalen. “Sinds corona zijn er veel scheidingen in de wijk en is er veel armoede. Sommige mensen zijn ontslagen en als je opeens 24 uur per dag thuis bent, geeft dat spanningen. Soms lopen kinderen hier tot laat in de avond op straat rond, en dat is zorgelijk,” vertelt Mohammed.
Van het kastje naar de muur
Mohammed, Hassan en Youssef zijn al jaren vrijwilliger bij de Culturele Vereniging Marokkanen Overvecht (CVMO), samen met nog 40 andere vrijwilligers. Mohammed vertelt: “Wij zijn een onafhankelijke stichting en ontvangen geen giften, daardoor kunnen we elke poort en deur openzetten.” Vanaf half zes komen mensen binnen die overdag geen hulp krijgen. Er is veel schaamte om te komen, en soms vormt de taal een barrière. De drempel om hulp te vragen is hoog. Veel instanties zijn tegenwoordig alleen per e-mail of chat bereikbaar en niet telefonisch. Voor mensen die analfabeet zijn of de Nederlandse taal niet goed beheersen, is dit erg moeilijk. Ze worden van het kastje naar de muur gestuurd. De vrijwilligers van stichting CVMO hebben contacten met het wijkteam, de gemeente, de politie en andere vrijwilligersorganisaties om hen te helpen bij de problemen die er spelen.
Weten wat er achter de voordeur speelt
In Buurtcentrum de Boog worden verschillende trainingen gegeven, zoals de Potjescheck en voorlichting over de gevaren van lachgas. Acht vrijwilligers zijn actief bij het inlooppunt van Samen erop vooruit. Op vrijdagavond wordt er in de ontmoetingsruimte gezellig gepraat en is er koffie en thee. In een andere ruimte staat een computer klaar om samen de Potjescheck te doen. Mond-tot-mond reclame is de meest effectieve manier om mensen te bereiken. Regelmatig komt iemand met de vraag hoe DigiD werkt, of mensen horen via sociale media over regelingen en willen weten hoe iets zit. Ze kloppen dan bij de vrijwilligers aan voor hulp.
In vertrouwen
Mohammed, Hassan en Youssef ondersteunen elkaar in hun rol als vrijwilligers. Hassan vertelt: “We zijn gelijkwaardig en vertrouwelijke zaken blijven onder ons. We ontmoeten elkaar dagelijks op straat, waardoor de lijntjes kort zijn. Vaak worden we als vrijwilligers eerst op de proef gesteld. Vertrouwen winnen gebeurt niet in een of twee gesprekken; dat kost tijd, ook al komen we uit hetzelfde land en delen we dezelfde cultuur. Iemand komt met een kleine vraag, maar daarachter schuilt vaak een berg aan problemen.”
“In de ramadan hebben we boodschappen langsgebracht bij een adres, en ik moest huilen toen ik zag hoe slecht het met dat gezin ging,” vertelt Hassan. Zelf woont hij midden in Overvecht, met alle onveiligheid die daar is. Hij is betrokken, dat zit in zijn aard. “Ik heb zelf ook kinderen en wil veiligheid voor mijzelf, mijn kinderen en de buurt.“
De vrijwilligers komen uit de wijk en kennen de bewoners persoonlijk. “Vanuit ons hart helpen wij mensen, zodat ze overeind blijven staan en niet omvallen. Samen overwinnen we de obstakels.”