In de buurthuiskamer in Joure lopen vrijwilligers uit verschillende culturen rond met kopjes koffie en thee. Het gastvrije inlooppunt van het Leger des Heils in Joure bruist van de gesprekken. Mensen komen hier binnen voor een praatje, lezen een krantje of krijgen hulp.
“Het Leger des Heils vond ik altijd al een mooie organisatie, maar ik had niet de juiste papieren om er te werken. Vier jaar geleden werd ik gevraagd om hier te komen werken”, vertelt Elvera, coördinator van de buurthuiskamer, met een grote glimlach. “Het Leger des Heils staat erom bekend dat ze er is voor mensen die hulp nodig hebben. Het werk is best pittig, maar iedereen doet ertoe en dat is in deze tijd niet meer vanzelfsprekend.”
Elvera staat elke dag blij op en houdt van hard werken. “Ik wil altijd mensen helpen. Ik kan naar ze luisteren en er voor ze zijn.” De mensen bij het inlooppunt passen goed bij haar, maar dit werk vraagt ook veel. Bij het Leger des Heils krijgen de medewerkers daarom veel toerusting en zijn er inspirerende bijeenkomsten om dit werk samen met de vrijwilliger te doen.
Ontbijttassen
“De ontbijtassen, die anderhalf jaar lang elke week werden uitgedeeld vanuit het inlooppunt, worden nu niet helaas meer verstrekt. In de tas zat een gezond ontbijt voor de hele week voor basisschoolkinderen, met brood, fruit en beleg.” Deze ouders ontvangen nu een persoonlijke uitnodiging om de potjes-check te doen. Dit is een online tool, waar ze een aantal gegevens invullen, zoals het inkomen en de gezinssamenstelling. Vervolgens ontvangen ze advies over de landelijke en lokale regelingen waar ze recht op hebben.
Een groot aantal vrijwilligers zijn getraind om deze mensen te helpen met de potjes-check en regelingen aanvragen. Ze komen uit lokale kerken, het Rode kruis of via het Leger des Heils. Bij complexere situaties, springen medewerkers van de gemeente bij. De verwachting is dat veel van deze mensen langskomen voor de potjes-check, omdat zij na afloop een bon voor boodschappen en de kledingbank ontvangen.
Veel mensen uit deze groep leven in angst voor officiële instanties, vanwege hun ervaringen uit het verleden. Elvira vertelt: “Wij kunnen mensen helpen, want ze kennen en vertrouwen ons. De gezinnen komen elke maand structureel geld te kort. Ik spreek ook uit naar de mensen dat ik me zorgen maak.”
De kracht van het inlooppunt
Vanuit het persoonlijk contact worden mensen uitgenodigd voor taalles en verwelkomt wanneer zij het inlooppunt binnenlopen. Elvera: “Vertrouwen groeit langzaam en dat zit vaak in de betrokkenheid, zoals even appen als een kindje in het ziekenhuis ligt. Als je echt geïnteresseerd bent mag je ook dichterbij komen. Vanuit dat vertrouwen is de drempel naar het inlooppunt laag.”
Veel mensen weten niet welke subsidieregelingen er zijn of hoe je ze aanvraagt. Dit kan te maken hebben met laaggeletterdheid, de taal, een beperking, maar ook de cultuur speelt hierin een rol. Zo is er momenteel in de gemeente Joure een subsidieregeling voor huishoudelijke apparaten. Deze regeling helpt mensen met een krap budget duurzame apparaten te kopen. Sommige mensen zijn hier niet van op de hoogte en lopen daardoor een bedrag van 750 euro mis.
Iedere maand zijn er bij het inlooppunt mensen van Stichting Leergeld, de woningbouw, een energiecoach, een buurtwerker en de gemeente aanwezig, zodat de drempel om hulp te krijgen zo laag mogelijk is. Samen met het team van vrijwilligers zet Elvera zich in om mensen een stap verder te helpen. “Wij vinden dat iedereen ertoe doet en verder geholpen moet worden.”